loading...

nikaram

nikaram

بازدید : 287
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

مراقبت از سالمند بيمار به طور صحيح
سالمندان از لحاظ ناتواني و ضعف بدني مثل كودكان نياز به مراقبت دارند اما با اين تفاوت كه هرگز نبايد با آن‌ها طوري رفتار كرد كه كرامت‌شان ناديده گرفته شود. ارتباط با سالمند و حفظ شان او در كنار ارائه مراقبت‌هاي مورد نيازش كار مهمي است. چنان‌چه براي مراقبت از سالمند بيمار نياز به استخدام پرستار داريد، مركز پرستاري در منزل خورشيد با كادري مجرب مي‌تواند به شما در اين امر كمك كند.

مراقب سالمند بيمار

سالمندان گاه به علت كهولت سن و گاه به دليل برخي بيماري‌ها كاملا ناتوان مي‌شوند و در اين حال براي كوچك‌ترين اعمال خود نيز به كمك احتياج دارند. مراقب سالمند بيمار با دانش، صبر و حوصله مي‌تواند از يك سالمند بيمار به خوبي نگه‌داري كند. يك پرستار سالمندحرفه‌اي كه براي اين كار دوره ديده است مي‌تواند بهترين خدمات را ارائه دهد.

بيماري‌هاي متداول سالمندان | پرستار سالمند در منزل

برخي بيماري‌ها سالمند را كاملا تضعيف مي‌كنند تا جايي كه سالمند اصطلاحا زمين‌گير مي‌شود و در مراحل تشديد بيماري امكان هيچ‌گونه تحركي نخواهد داشت. در اين حين پرستار سالمند بيمار بايد بداند كه گذراندن مدت زمان زياد روي تخت مساوي است با زخم بستر؛ بنابراين بايد اصول جلوگيري از زخم بستر را اجرا كند. مثلا مرتب سالمند را جا به جا كند تا به جريان خون بهتر كمك كرده باشد و يا براي اين كار به آرامي بدن او را ماساژ دهد. از ديگر بيماري‌هايي كه سالمندان از آن رنج مي‌برند مي‌توان به دمانس يا زوال عقل اشاره كرد. نگه‌داري از چنين سالمنداني مستلزم داشتن روحيه‌اي قوي و صبر و حوصله‌اي بسيار است. معمولا اين‌گونه سالمندان بيمار، سوالات مكرر مي‌پرسند به اين علت كه حافظه آن‌ها زوال يافته است، بنابراين پرستار سالمندي با اين شرايط بايد با سعه صدر با او رفتار كند. البته لازم به ذكر است سالمندان مبتلا به دمانس شديدا بي‌قرار مي‌شوند در اين هنگام گاه آن‌ها را در يك اتاق نگه‌ مي‌دارند و يا در موارد شديدتر آن‌ها را به تخت مي‌بندند. براي مقابله با بيماران دمانس اين روش اصلا روش مناسبي نيست. اگر از پس بيمار سالمند خود كه دمانس دارد بر نمي‌آييد بهترين راه استخدام پرستار سالمنداست كه با تجربه و دانشي كه دارد مي‌تواند آرامش را به سالمند برگرداند و موجبات كم‌تر اذيت شدن آن‌ها را با بهره‌گيري از اصول روان‌شناسي فراهم آورد. نگهداري-كودك-|-پرستار-كودك-|-پرستار-كودك-در-منزل

نظافت سالمند بيمار | پرستار بيمار سالمند

سالمند بيماري كه محدوديت تحرك دارد و يا كاملا بي تحرك است براي نظافت، انجام كارهاي شخصي و بهداشتي نياز به فرد ديگري دارد كه گاه اين كار را فرزندان و گاه هم پرستار براي او انجام مي‌دهند. حمام رفتن يا طهارت گرفتن در بهبود بيماري و جلوگيري از پيشرفت عفونت‌ سالمندان تاثير به سزايي دارد، بنابراين بايد توجه زيادي به نظافت بيمار سالمند مبذول داشت. امروزه براي حمام كردن سالمندان زمين‌گير صندلي‌هاي مخصوصي در بازار ارائه مي‌شود كه بسيار كاربردي هستند. براي استحمام مي‌توان از اين صندلي‌ها و يا حتي ويلچر استفاده كرد. شايان ذكر است حمام كردن سالمند بايد با استفاده از وسايلي نرم باشد تا به پوست آن‌ها آسيبي وارد نشود.

آزمايش‌هاي ضروري سالمندان

ديابت، فشار خون و چربي از متداول‌ترين معضلاتي هستند كه سالمندان با آن سر و كار دارند و بايد مرتب مورد آزمايش قرار گيرند. در واقع مي‌توان اين سه بيماري را بزرگترين كاهنده عمر سالمند تلقي كرد. پرستار بايد مرتب شخص سالمند را به آزمايشگاه ببرد؛ البته بهتر است پرستار شخصا كار با دستگاه فشار خون و يا قند خون را بلد باشد تا بتواند مرتب سالمند را چك كند، اما آزمايش‌هايي نظير آزمايش تراكم استخوان بايد با تجويز پزشك انجام گيرد.

رضايت‌مندي عامل كيفيت روابط سالمند و پرستار

همان‌طور كه اشاره كرديم معمولا سالمندان روحيات بسيار حساسي دارند و به سادگي با هر فردي تعامل اجتماعي برقرار نمي‌كنند. از اين رو يك پرستار سالمند حرفه‌اي بايد با استفاده از تكنيك‌هاي رفتاري به گونه‌اي واكنش نشان دهد كه سالمند بتواند به او اعتماد كند. در صورتي كه سالمند به پرستار خود علاقه‌اي نداشته باشد، فضايي نامناسب به وجود مي‌آيد كه هم كار پرستاري براي پرستار سالمند در منزل دشوار مي‌شود و هم سالمند در برابر مراقبت‌هايي كه لازم دارد، مقاومت مي‌كند. باتوجه به اين موضوع در وهله اول بايد رابطه عاطفي مناسبي بين سالمند و پرستارش ايجاد شود تا با رضايت دو طرفه كار نگهداري سالمند با موفقيت انجام گيرد. براي اين كار معمولا پرستاران با تجربه و دوره ديده موفق‌تر عمل مي‌كنند، چرا كه نسبت به روحيات سالمندان شناخت كافي دارند و لذا به سادگي در برابر كج خلقي‌هاي سالمند، خسته و درمانده نمي‌شوند.

چگونگي اعتماد به پرستار سالمند

اغلب پرستار سالمند و فرد سالمند در خانه بدون حضور شخص ديگري حضور دارند و همان‌طور كه مستحضر هستيد سالمندان به علت ضعف بدني‌اي كه دارند بايد زمان بيشتري را در خواب بگذرانند. با نظر اين مسئله بايد فردي را به عنوان پرستار سالمند استخدام كرد كه مورد اطمينان باشد. امروزه با افزايش تقاضا براي پرستار سالمند افراد زيادي به اين شغل روي آورده‌اند و حتي برخي افراد نيز به عنوان كار پاره وقت آن را انجام مي‌دهند؛ بنابراين به سختي مي‌توان يك پرستار خوب و حرفه‌اي و در عين حال مطمئن و مورد اطمينان پيدا كرد. چنان‌چه قصد داريد يك پرستار سالمند در منزل استخدام كنيد، توصيه مي‌شود به هر فردي اطمينان نكنيد و تنها اين كار را به مراكز معتبر بسپاريد. در اين راستا شما با مركزي معتبر تماس مي‌گيريد و آن‌ها فردي را به شما معرفي مي‌كنند و در صورت تائيد شما مراحل اداري و قانوني آن نيز طي خواهد شد. اين كار موجبات آسودگي خيال شما را از استخدام پرستار سالمند و حضور او در خانه، آسوده خواهد كرد.

هزينه مراقب كودك در منزل

اگر براي نگهداري از كودك در منزل قصد استخدام پرستار را داريد، بهتر است بدانيد قيمت پرستاري از كودك بسته به امورات متغيري برآورد مي‌شود كه عبارتند از:

  • مكان زندگي شما: موقعيت جغرافياي محل زندگي شما بسته به ميزان دسترسي به مراكز خدمات شهري در تعيين هزينه نقش دارد.
  • شرايط پرستاري: اين كه از پرستار انتظار داريد تنها به خوراك و پوشاك و استحمام كودك رسيدگي كند، يا به امورات آموزشي كودك نيز رسيدگي كند، قيمت نگهداري نوزاد در منزل را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
  • اوضاع و احوال و شرايط محيطي
  • وضعيت جسمي كودك: چنان‌چه كودك شما از لحاظ جسمي بيماري‌هاي خاصي دارد كه نياز به مراقبت‌هاي ويژه دارند، بايد اين امر را از قبل به مركز استخدام پرستاري كودك اطلاع دهيد تا پرستاري مجرب و توانا براي شما بفرستند. به تبع اين موضوع با نظر به شدت و ضعف بيماري افزايش هزينه را براي شما به دنبال خواهد داشت.
  • انجام ساير كارهاي منزل: اگر بخواهيد پرستار نوزاد علاوه بر نگهداري كودك در منزل به خانه‌داري نيز بپردازد، بايد اين نكته را خاطر نشان كنيد، چرا كه افزايش هزينه در بر خواهد داشت.
  • ساعات كاري: نگهداري كودك در منزل در ساعات مختلف هزينه‌هاي متفاوتي دارد. لازم به ذكر است كار در روز قيمت كمتري به نسبت كار شبانه خواهد داشت.
  • و…

به طور كلي عوامل متعددي در برآورد هزينه پرستاري كودك دخيل هستند كه مراكز معتبر با در نظر گرفتن آن‌ها هزينه نهايي را برآورد مي‌كنند.

مزاياي استخدام پرستاري كودك

  • با استخدام پرستار كودك ديگر لازم نيست از كار و فعاليت اجتماعي خود كناره‌گيري كنيد. البته اين موضوع به معناي سپردن تمام امورات كودك به پرستار و آزاد شدن وقت والدين به صورت كامل نيست بلكه وجود پرستار كودك در منزل اين فرصت را براي شما ايجاد مي‌كند تا ساعاتي را بدون دغدغه در محل كار خود بگذرانيد.
  • كودكي كه تازه به دنيا آمده است با محيط بيرون غريب است و لذا بهترين كار براي نگهداري از او استخدام پرستار كودك در منزل است كه در محيط آشناي خانه به امورات او رسيدگي كند. طبيعي است كه كودك در خانه بهتر غذا مي‌خورد و آرام‌تر مي‌خوابد و در نتيجه رشد سالم‌تري خواهد داشت.
  • با وجود پرستار در منزل كودك از مراقبت شخصي برخوردار خواهد شد. اين امر به خوبي مي‌تواند والدين را دلگرم كند كه كودك به اندازه كافي توجه مي‌بيند و در آينده تحت آسيب‌هاي شخصيتي قرار نخواهد گرفت.
  • اگر براي نگهداري كودك در منزل از پرستار كمك بگيريد، مي‌توانيد به راحتي برنامه كاري خود را با او هماهنگ كنيد، اما مهد كودك‌ها برنامه خاصي دارند و غالبا در ساعت شب نيز كار نمي‌كنند؛ بنابراين افرادي كه شغلشان ايجاب مي‌كند كه شيفت شب در محل كارشان حضور داشته باشند، مي‌توانند مراقبت از كودك را به پرستاري كودك بسپارند.

پرستار-كودك-|-پاهاي-كودك-تازه-متولد-شده-را-روي-دستان-زن

سخن پاياني

پرستاري كودك در منزل يكي از خدماتي است كه معمولا والديني كه هر دو شاغل هستند بيشتر از آن استقبال مي‌كنند. در واقع با استخدام پرستار كودك والدين مي‌توانند هماهنگي لازم را براي زمان‌هايي كه در منزل نيستند انجام دهند تا كودك تنها نماند. يك پرستار كودك خوب قادر است نيازهاي طبيعي كودك را برآورده كند و از اين رو در كيفيت رشد او تاثير به سزايي خواهد گذاشت. بنابراين كودكاني كه در تعامل با پرستارشان رشد مي‌كنند، معمولا كمبود توجه و يا عدم پاسخ دهي به نيازهايشان را تجربه نخواهند كرد. براي استخدام پرستار كودك بهتر است از يك مركز معتبر اقدام كنيد تا كارهاي قانوني و اداري آن را انجام دهند و لذا شما با خيالي آسوده بتوانيد، كودك خود و همچنين منزل خود را در اختيار پرستار بسپاريد و بتوانيد به فعاليت‌هاي اجتماعي و شغلي خود بدون دغدغه و نگراني رسيدگي كنيد.

هدف پرستاري از بيمار در منزل

بيماراني كه از لحاظ جسمي ناتوان و رنجور هستند يا بيماران روحي رواني نيازمند فردي مي‌باشند كه بتواند در امر مواظبت و نگهداري از آن‌ها به درستي عمل كند. يك پرستار بيمار با اين هدف در منزل از او نگهداري مي‌كند كه دستورالعمل‌هاي مراقبتي، درماني و بهداشتي فرد را با نهايت دقت انجام دهد تا روند بهبود بيمار تسريع گردد. همان‌طور كه مستحضر هستيد هر فردي در فضاي منزل احساس آرامش خاطر بيشتري دارد. بيماران كه به علت ناتواني بدني، روحيه ضعيف‌تري دارند قاعدتا فضاي بيمارستان برايشان فضاي ناخوشايندي است و ترجيح مي‌دهند به خانه خود بازگردند. در اين هنگام با نظر پزشك مي‌توان بيمار را به منزل آورد و براي مراقبت از او پرستار بيمار در منزل استخدام كرد. پرستاري در منزل موجب ايجاد حس امنيت و آرامش در بيمار شده كه همين خود كمك قابل توجهي به بهبود وضعيت جسمي و روحي بيمار مي‌كند. البته پرستاري از بيمار در خانه به معناي قطع ارتباط با بيمارستان نيست بلكه پرستار مرتب با پزشك در ارتباط است و گزارشي از فرايند درمان بيمار به پزشك ارائه مي‌دهد.

پرستار بيمار در منزل چه خدماتي ارائه مي‌دهد؟

پرستار بيمار يك فرد دوره ديده است كه بسته به وضعيت بيمار خدمات لازم را ارائه مي‌دهد. برخي از مهم‌ترين اين خدمات عبارتند از:

  1. پرستاري از بيمارهايي كه مشكلشان ريشه رواني دارد، مانند پاركينسون و يا افرادي كه دچار آلزايمر هستند. البته آلزايمر شدت و ضعف دارد كه بسته به ميزان آن كار مراقبت‌هاي خاصي نيز مي‌طلبد.
  2. انجام كار نمونه گيري براي بيماران و ارسال نمونه به آزمايشگاه از خدماتي است كه براي بيماراني كه بايد مرتب آزمايش شوند، انجام مي‌گيرد.
  3. پانسمان از جمله خدماتي است كه پرستار براي آن دوره ديده است. تعويض پانسمان براي بيماراني كه انواع زخم يا سوختگي دارند، بسيار ضروري است. پرستار بيمار در منزل به خوبي مي‌تواند، پانسمان را تعويض كند تا پوست در محيطي بهداشتي و پاكيزه بازسازي شود.
  4. تزريقات نيز از ديگر خدماتي است كه پرستاران ارائه مي‌دهند و به طور عمده به دو دسته وريدي و عضلاني تقسيم مي‌شود. البته يك پرستار حرفه‌اي بايد قادر باشد در صورت لزوم آنژيوكت به بيمار وصل كند و تزريقات را از طريق آن انجام دهد تا بيمار آسيب كم‌تري ببيند.
  5. وصل كردن انواع سرم و يا سونداژ را پرستار در منزل انجام مي‌دهد. سند معده و تخليه كيسه سند ادرار نيز از ديگر وظايف اوست.
  6. پرستاران براي افرادي كه نياز به ساكشن ريه دارند، اين كار را انجام مي‌دهند و همچنين برخي از آن‌ها چنان‌چه دستور پزشك باشد، از دستگاه‌هاي مدرن نيز براي اين كار استفاده مي‌كنند.
  7. انما يا همان تنقيه كه براي بيماران با دشواري همراه است با كمك پرستار در منزل انجام مي‌شود.
  8. به بيماران قلبي خدماتي نظير گرفتن نوار قلب ارائه مي‌دهند.
  9. پرستاري بيماران پس از عمل جراحي كه نيازمند مراقبت‌هاي ويژه‌اي است را با دانش كافي و مهارت بالا به انجام مي‌رسانند.
  10. پرستاري از بيماران CCU و ICU در محيط منزل با تجهيز اتاق بيمار صورت مي‌گيرد.
  11. پرستاري از بيماران فلج مغزي توسط پرستاران باتجربه و ماهر انجام مي‌شود.
  12. پرستاران از بيماران قلبي، و ام اس مراقبت مي‌كنند.
  13. به خانواده بيمار نحوه مراقبت‌هاي لازم از بيمار را آموزش مي‌دهند.
  14. پرستار فشار خون بيمار را با استفاده از دستگاه‌هاي آنولوگ و ديجيتال مي‌گيرد.
  15. با دستگاه گلومتر قند خون بيمار را تحت كنترل نگه مي‌دارد و در صورت نياز انسولين تزريق مي‌نمايد.
  16. بيماران زخم بستر را با رعايت موازين پزشكي حركت مي‌دهند تا زخم عميق‌تر نشود.
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 71
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 54
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 55
  • بازدید ماه : 305
  • بازدید سال : 758
  • بازدید کلی : 28730
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه